Posted on Jul 08, 2020
Šiaulių Vykinto Rotary klubas jau daug metų turi gražią tradiciją savo prezidentų inauguracijas rengti užsienyje – svarbiose Lietuvos istorijai ar sietinose su jos vardu vietose, tokiose kaip šv. Brunono kryžius (Gižyckas, Lenkija), Žalgirio mūšio vieta, Krokuva (Lenkija), Lydos pilis, pastatyta Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino (Lyda, Baltarusija), K.Donelaičio Tolminkiemio bažnyčia,(Kaliningrado sritis), prezidento Valdo Adamkaus bulvaras (Anaklija, Gruzija), karaliaus Mindaugo žūties vieta (Agluona, Latvija), Liubarto pilis (Luckas, Ukraina),  Podolės Kamenecas (Ukraina)  ir kt.

Šiais metais liepos 4-5 d. buvo nuspręsta aplankyti Latviją. Pirmasis sustojimas buvo prie Salaspilio mūšiui atminti akmens. Salaspilio (Kircholmo) mūšis vyko 1605 m. rugsėjo 27 d. tarp LDK ir Švedijos kariuomenių, vykstant 1600–1611 m. karui dėl Livonijos. Lietuvos kariuomenė, vadovaujama Lietuvos didžiojo etmono Jono Karolio Chodkevičiaus, pasiekė  viena iš didžiausių pergalių Abiejų Tautų Respublikos istorijoje. Kartu tai buvo praėjusių metų kelionės tąsa, kai lankėmės Chotyno tvirtovėje (Ukraina), kur po laimėto mūšio prieš turkus 1621 m. mirė Jonas Karolis Chodkevičius, vadovavęs jungtinei ATR kariuomenei. Paminklinį akmenį papuošėm lietuviška atributika ir pagerbėme šiame mūšyje žuvusius protėvius.

Šiaulių Vykinto Rotary klubo naujojo 2020–2021 m. prezidento Aurelijaus Raugalo inauguracija įvyko Šv. Meinardo saloje (Ikškilė). Tai vienas seniausių Latvijos miestų.  1185 m. Dauguvos krante buvo pastatyta pirmasis mūrinis pastatas Baltijos šalyse – Livonijos vyskupo bažnyčia. Pastačius Rygos hidroelektrinę, Dauguvos vandens lygis pakilo tiek, kad bažnyčios griuvėsiai pakliuvo į naujai suformuotą salą. Ši buvo pavadinta Šv. Meinardo sala, pirmojo Ikškilės vyskupo Meinardo vardu. Po naujojo prezidento Aurelijaus inauguracijos – sekė dar viena. Buvo inauguruotas naujas klubo brolis Večislavas Lomeiko.

Po pietų Skriveriuose aplankėme nedidelę šeimos įmonę, kur gaminami garsieji latviški saldainiai „Karvutė“. Visa produkcija rankų darbo. Ekskursijos metu išbandėme ir asmeninius sugebėjimus – kūrėme ir skanavome savas ” Karvutes”.

Vakare sekė įspūdingas plaukimas Dauguva senoviniu laivu iki Kuoknesės pilies. Sekančią dieną aplankėme Likimo sodą Kuoknesėje. Tai atminimo vieta visiems žuvusiems už Latvijos laisvę ir skirta 100-sioms Latvijos nepriklausomybės metinėms. Vėliau aplankėme Kuoknesės pilies griuvėsius.

Vietovė svarbi ir mūsų istorijai. Tai Kuoknesės mūšis įvykęs 1601 m. birželio 23 d.  LDK didysis etmonas Kristupas Radvila Perkūnas atrėmė Švedijos kariuomenės puolimą ties Kuoknese Dauguvos dešiniajame krante ir išvadavo Cėsių (Vendeno) pilį. Taktiniu požiūriu – tai viena garsiausių ATR sparnuotųjų husarų pergalių.

Po pietų aplankėme „Sulos namus“, kur pats šeimininkas pravedė nuotaikingą degustaciją. Daug naujo sužinojome apie beržų sulą. Grįždami į  Šiaulius, stabtelėjome dar Jelgavoje ir pasigrožėjome  įspūdingomis smėlio skulptūromis.

Nepastebimai pralėkė dvi dienos Latvijoje. Kartu tai buvo nauji prisilietimai prie Lietuvos istorijos ir svarbių bei atmintinų jos vietų. Tai buvo puiki įžanga pakiliai pasitinkant liepos 6-ąją – Valstybės dieną.

Šiaulių Vykinto Rotary klubas inauguruotas 2008 m., šiuo metu klube yra 32 nariai.